Dacă ar fi să încep cu un lucru, ar fi cu faptul că societatea de consum de care vom vorbi este reprezentată de mine, de tine şi de fiecare individ în parte. Noi suntem societatea de consum, noi suntem cei care într-o manieră sau alta suntem manipulaţi. Bine, pentru că am clarificat acest aspect, sunt convinsă că acum vei fi mai atent de două ori la ceea ce urmează să citeşti, pentru că te vizează pe tine.
Atunci când vorbim de manipulare trebuie să avem în vedere faptul că noi NU suntem conştienţi că prin şi cu ajutorul anumitor factori ne sunt influenţate alegerile şi deciziile, totodată în acelaşi timp lăsându-ne impresia de libertate intelectuală şi de decizie individuală. Tocmai în acest lucru constră întreaga şmecherie. Să fii convins că ai luat o hotărâre bazată pe propriile puteri intelectuale, când de fapt aceasta ţi-a fost inconştient “sugerată” de către mass media. Alexis de Tocqueville spunea că “în general, concepţiile simple pun stăpânire pe spiritul poporului. O idee falsă, dar exprimată clar şi precis, va avea întotdeauna o putere mai mare în lume decât o idee adevărată, dar complexă”. Iată de ce în mass media găsim totul atât de simplu, de clar, de precis. Iată de ce, de cele mai multe ori, afirmaţia că „prostim poporul cu televizorul” pare să fie justificată de însăşi acţiunile noastre şi influenţabilitatea uneori, aparent, inocentă. Să gândim la rece. Oamenii au nevoie de informaţii. Noi avem nevoie de ele. Tu ai nevoie de noutăţi. Eu am nevoie să ştiu ce se petrece. Prin urmare, tu şi eu, „consultăm” televizorul, ziarele, radioul, pentru că sunt cele mai comode şi mai facile căi de a afla ce se petrece în lume. Doar că uităm un lucru. Uităm că de la a fi informaţi corect până la a fi manipulaţi a fost nevoie de un pas, un pas care deja a fost făcut în istorie de către mass media. Un pas, care din păcate, nu mai poate fi făcut în spate. De ce? Pentru că noi consumăm. Consumăm energie, timp, bani, sentimente. Suntem o societate de consum. Poate că vă întrebaţi ce legătură are aceasta cu mass media şi manipularea. Să îţi dau un exemplu: imaginează-ţi că ţi-ai cumpăra o casă, o maşină şi un frigider. Deoarece nu se strică, eşti mulţumit de ele. Eşti satisfăcut pentru că ai în casă ce ţi-ai dorit. Dar mai apoi, pentru că atunci când clientul e mulţumit cu ce are, furnizorul nu mai vinde, se creează o alianţă prin care, cu intermediul mass mediei ţi se transmite informaţia că nu eşti fericit cu ceea ce ai. Că maşina ta nu e mai bună, există o alta mai performantă. Casa ta e prea mică, îţi trebuie una mai mare. Frigiderul tău e din generaţia trecută, prin urmare, vino şi cumpără altul. Tu, auzind zilnic acelaşi lucru cum că nu eşti mulţumit cu ce ai, că vrei mai mult, că vrei ultima noutate, te străduieşti să le obţii şi condiseri că numai avându-le vei fi cu adevărat împlinit. Ţi se pare ideea ta, dorinţa ta de a avea acele lucruri noi deşi cele vechi nu ţi s-au stricat, când de fapt tu ai fost manipulat. Da, ai fost manipulat într-o manieră atât de subtilă şi de profesionistă încât nici măcar nu ai realizat. Ironic este că uneori, chiar şi după ce ştii că eşti manipulat, încă îţi doreşti acele noi modele.
Drăgan spunea cândva un adevăr. Acesta zicea că „indiferent de gen cultura de masă se bazează pe structuri repetitive, uşor de înţeles, care îi dau consumatorului o anumită senzaţie de confort intelectual, nesolicitându-i prea mult fantezia, şi care îl fac să trăiască senzaţii intense, dar superficiale”. Dacă ar fi să mai citez pe cineva pentru a vă deschide ochii şi pentru a întări cele spuse mai sus, atunci ar fi Defleur şi Ball Rokeach: „cetăţenii trebuiau să îţi urască duşmanul, să îşi iubească patria şi să îşi maximalizeze angajamentul în efortul de război. Mijloacele de comunicare de masă disponibile în acel moment au devenit principalul instrument pentru convingerea cetăţenilor.” Aici aceştia din urmă vorbesc despre perioada în care Lenin manipula un întreg popor. Prin urmare, până şi unul din cei mai înfiorători conducători ai tuturor timpurilor s-a folosit de mass media pentru a manipula societatea de consum.
Primul pas spre „vindecare” am putea să spunem că este cel de conştientizare. Semnalul de alarmă s-a tras. Filtrează ce anume laşi să-ţi „comunice” mass media şi gândeşte-te de două ori înainte să faci o afirmaţie pe care ai auzit-o sau ţi-a fost transmisă. Oare informaţia respectivă este corectă sau e doar manipulare?
Imagine preluată de pe: http://reprog.iblogger.org
1 Comment
Manipularea prin mass media în societatea de consum |
mai 13, 2015